ilustratie fata si bile vaginale roz
Jucării erotice fără vibrații,  Sexualitate

Bile vaginale, exerciții Kegel și mușchi pelvieni: informații utile și practice

Despre bile vaginale (sau bile Kegel) se vorbește frecvent în termeni exagerați. Dacă te încrezi în descrierile de pe site-urile magazinelor erotice (acolo unde există, pentru că nu sunt deloc rare jucăriile sexuale comercializate fără o prezentare minimă și chiar fără unul dintre cele mai importante detalii: greutatea), o să rămâi cu impresia că îți produc orgasme imediat ce ți le pui în vagin:

 

Bile vaginale din metal solid, pentru un orgasm garantat, mult mai puternic și mai satisfăcător.

(Erotic24)

Miiiiiiincciuuuuuuuuuni! Numa’ minciuni.

Teoria spune că, dacă practici exerciții Kegel, îți vei întări mușchii planșeului pelvian, te vei reface mai ușor după naștere 1 și vei avea orgasme mai intense – dar asta nu înseamnă nicidecum că bilele vaginale îți garantează orgasme puternice. Unii spun că pot crește eficiența exercițiilor Kegel, însă deocamdată nu există studii care să confirme acest lucru.2

Dacă vrei să înțelegi exact cum funcționează aceste exerciții Kegel, ce sunt, de fapt, planșeul pelvian și perineul și cum le afectează nașterea, ai nimerit la fix. O să-ți explic mai jos, pe scurt, tot ce e nevoie să știi despre mușchii pelvieni, exercițiile Kegel și bilele vaginale ca să ai un planșeu pelvian sănătos și o viață sexuală împlinită (adică o să vorbesc doar despre femei, nu și despre bărbați, sorry, guys – de perineul și planșeul vostru pelvian mă ocup altă dată).

 

Ce înseamnă perineu și ce este planșeul (podeaua) pelviană

Or fi ele în aceeași regiune, dar perineul și planșeul pelvian nu-s același lucru.

 

Perineul

Perineul este spațiul dintre vulvă și anus. În timpul nașterii vaginale, acesta se întinde. Pot apărea rupturi perineale sau medicul poate decide să facă o incizie în perineu pentru a mări deschiderea vaginului (epiziotomie).

 

Planșeul pelvian

Deasupra perineului și imediat sub cavitatea pelviană, în care se găsesc uterul, ovarele, vezica, uretra, vaginul și colonul, e localizat planșeul pelvian.

Planșeul pelvian este o structură de o eleganță complexă, caracteristică doar speciei umane. Implică interacțiunea complexă dintre mușchi, țesuturi conjunctive și pereți viscerali, controlată de sistemul nervos. E format dintr-un grup de mușchi pelvieni numit levator ani, care funcționează ca suport principal pentru toate organele din pelvis, alături de ligamente, țesuturi conjunctive și fascii. De asemenea, acest grup de mușchi contribuie la menținerea continenței prin contracararea forțelor generate de presiunea intraabdominală, gravitație și inerție, fără a interfera cu micțiunea, defecarea, funcțiile sexuale și nașterea.3

 

Grupul de mușchi pelvieni levator ani are trei subdiviziuni:

  • mușchiul pubococcigeal (PC) sau pubovisceral;
  • mușchiul puborectal;
  • mușchiul iliococcigeal.

 

muschi pelvieni Levator Ani reprezentare
scientificanimations.com

Concret, fără planșeu pelvian organele din pelvis ar cădea și, ca și cum asta nu era de-ajuns, am mai fi și incontinente. La naștere, mușchii pelvieni ajută fătul să înainteze și îi susțin capul în timpul expulziei.4

Rolul planșeului este, așadar, extrem de important, iar de buna lui funcționare depind confortul, liniștea, sănătatea fizică și mintală, plus satisfacția sexuală a femeilor. Nu-i deloc puțin lucru, dar de multe ori, după naștere, apar disfuncții ale planșeului pelvian.

 

Cum afectează nașterea mușchii pelvieni

Indiferent dacă naști vaginal sau prin cezariană, mușchii pelvieni vor fi afectați (fie de trecerea bebelușului prin canalul de naștere, fie de inciziile făcute în abdomenul inferior, fie de modificările hormonale din timpul sarcinii).

În timpul nașterii vaginale, mușchiul levator ani se întinde atât de mult, încât în unele porțiuni își triplează lungimea.5 Și, pentru că nu e elastic, după naștere nu revine pur și simplu la starea inițială. Mușchii pelvieni slăbiți pot cauza incontinență urinară sau eliberarea accidentală de urină în timpul râsului, strănutului sau tusei.

După cezariană se formează cicatrici în fascii (țesuturi conjunctive care îmbracă mușchii) și uter. Acestea împing și apasă țesuturile și organele din jur, creând tensiune, presiune și rigiditate. De asemenea, pot apăsa nervul pudendal (principalul nerv al perineului), generând senzații neplăcute în pelvis.6

În ambele tipuri de naștere, o consecință mult mai gravă poate fi prolapsul (căderea) organelor din cavitatea pelviană, cauzat de deteriorarea fasciilor pelviene.

Exercițiile de întărire a musculaturii pelviene (exercițiile Kegel) efectuate atât postpartum, cât și în timpul sarcinii, pot contribui la reducerea sau prevenirea problemelor determinate de slăbirea planșeului pelvian.7

 

Ce sunt exercițiile Kegel și cum te pot ajuta

Exercițiile Kegel sunt niște contracții voluntare ale mușchilor pelvieni care cresc fluxul de sânge în planșeul pelvian, grăbind vindecarea acestuia și contribuind la recuperarea după naștere.

În plus, practicarea exercițiilor pelviene îmbunătățește tonusul musculaturii, iar o musculatură tonifiată e întinsă mai mult de un penis erect. Mușchii puternici și fermi au mai multe terminații nervoase, ceea ce înseamnă mai multe senzații în timpul sexului. Antrenamentul pelvian îmbunătățește circulația sanguină, importantă în mod special pentru mușchii mai mici ai planșeului (bulbospongios și ischiocavernos), care contribuie la erecția clitorisului.8

Dacă vrei să faci exerciții Kegel pentru a-ți crește gradul de satisfacție sexuală, poți începe antrenamentul oricând. Dacă vrei să faci exerciții pentru incontinența urinară sau pentru alte probleme apărute în urma nașterii, cere mai întâi sfatul medicului, ca să elimini alte potențiale cauze.

 

Cum se fac exercițile Kegel

Profesoara, terapeuta și autoarea Laurie Mintz explică foarte clar în cartea ei, Becoming Cliterate9, cum se fac exercițiile pentru mușchii pelvieni:

 

  1. Identifică mușchii pelvieni

Cel mai sigur mod prin care-ți poți identifica mușchii planșeului pelvian este următorul:

  • Lubrifiezi două degete (folosește lubrifiant pe bază de apă, fără glicerină sau sorbitol, dacă ești predispusă la infecții vaginale) și le introduci în vagin.
  • Încerci să strângi mușchii pelvieni în jurul degetelor. Când simți strânsoarea în jurul degetelor, înseamnă că i-ai găsit.

O altă variantă este cea în care, în timp ce urinezi, oprești fluxul de urină – mușchii folosiți pentru a face acest lucru sunt (parțial) cei pelvieni, pe care vrei să-i antrenezi.

 

2. Fă primele exerciții Kegel

Întinde-te pe spate, contractează și menține 5 secunde contractați mușchii descoperiți mai devreme. Senzația ar trebui să fie aceea de tragere și ridicare a mușchilor pelvieni către buric. Concentrează-te doar pe contractarea mușchilor planșeului pelvian, nu și pe a celor abdominali sau fesieri.

Relaxează mușchii, fără să împingi.

Respiră adânc, din abdomen, timp de 5 secunde.

Fă 2 seturi a câte 5 contracții, de câte 2 ori pe zi.

 

3. Crește durata exercițiilor Kegel

Încearcă să crești gradual durata contracțiilor până la 10 secunde (în paralel vei crește și durata respirațiilor până la 10 secunde).

Fă 2 seturi a câte 10 contracții, de câte 2 ori pe zi.

 

4. Încearcă și alt tip de exerciții Kegel

Tot stând întinsă pe spate, contractă-ți scurt mușchii pelvieni și relaxează-i.

Fă asta de 2 ori pe zi, în seturi a câte 20 de contracții.

 

După ce te obișnuiești, vei putea face exerciții Kegel și stând pe scaun, când șofezi, când aștepți la semafor sau când faci sex.

 

Cum te pot ajuta bilele vaginale

bile vaginale in carcasa de siliconCu bilele vaginale treaba stă în felul următor: le introduci în vagin și, dacă sunt din acelea cu greutăți în interior (bile Ben Wa), se vor mișca în ritm cu tine, atingând pereții vaginali și creând contracții involuntare ale mușchilor pelvieni. În plus, atunci când le simți, se presupune că-ți amintești să-ți faci exercițiile Kegel – dar na, asta depinde și de voința ta.

Problema cu bilele vaginale este că beneficiile utilizării lor nu sunt tocmai demonstrate științific. Da, producătorii de jucării sexuale spun că te ajută să-ți faci exercițiile Kegel, doar că nu s-au realizat studii care să le dovedească afirmațiile 10.

În plus, dacă îți cumperi niște bile vaginale ieftine, care par din metal, dar nu sunt din metal, ci sunt doar vopsite cu cine știe ce vopsea dubioasă, plină de substanțe toxice, și le ții în vagin zilnic ore în șir, îți asumi niște riscuri.

La fel, dacă ai născut recent, ai fost încurajată de medic să încerci exercițiile Kegel pentru refacerea planșeului pelvian și îți iei niște bile vaginale grele, de 100 de grame, utilizarea acestora poate fi nu doar inconfortabilă, ci și dureroasă.

O altă chestie la care trebuie să fii atentă este durata de utilizare a bilelor vaginale. Planșeul pelvin trebuie să alterneze episoadele de contracție cu cele de relaxare și riști apariția sau agravarea problemelor de sănătate dacă, prin purtarea bilelor vaginale pentru o perioadă îndelungată, nu-l lași să se odihnească.

Mai există și bile vaginale fără greutăți în interior, bile vaginale vibratoare sau ouă Yoni din jad (acestea au și o valență spirituală, de trezire a sexualității). Educatoarea sexuală Betty Dodson a conceput o alternativă la bilele vaginale clasice – un fel de halteră vaginală (barbell).

barbell pentru exerciții Kegel

 

Cum alegi și cum folosești corect bilele vaginale11

  • Începe cu bile Kegel ușoare, care au atașată o sfoară sau un capăt mai lung, ca să le poți scoate mai ușor. După ce capeți experiență, poți încerca și bilele separate, mai grele.
  • Verifică detaliile produsului și află din ce material sunt făcute. Ideale sunt materialele nontoxice și nonporoase (metal, silicon medical), ca să le și poți steriliza între utilizări. Dacă vrei să folosești o pereche de bile vaginale din sticlă, ia-ți unele de calitate, pentru că se pot lovi una de cealaltă, cauzând crăpături.
  • Spală bilele vaginale după și înainte de fiecare utilizare, pentru a evita infecțiile.
  • Folosește lubrifiant când introduci bilele în vagin și, dacă e cazul, și când le scoți.
  • Nu folosi niciodată bilele vaginale în anus. Pentru stimularea anală există bile special concepute, cu o bază evazată sau un mâner.
  • Dacă vrei să folosești bilele Kegel în scopuri medicale, vorbește înainte cu doctorul tău.

 

Ca de fiecare dată când vine vorba să-ți introduci în corp niște obiecte, trebuie să-ți faci temele și să afli dacă și la ce riscuri te expui. Cu atât mai multă grijă trebuie să ai dacă aștepți niște beneficii medicale în urma utilizării acestora. Bilele vaginale se găsesc în toate magazinele erotice, însă, așa cum spuneam la începutul articolului, nu sunt (întotdeauna) descrise corect și complet, lucru ce te poate induce în eroare. Prețul mic este, iarăși, un aspect care te poate tenta să-ți asumi aiurea niște riscuri.

Poți face exerciții Kegel pentru tonifierea mușchilor pelvieni foarte bine și fără bile Kegel, dar dacă vrei să le incluzi în antrenamente, atunci alege-le cu atenție în funcție de tipul materialului, de mărime și greutate (în raport și cu nivelul tău de experiență). Nu le purta ore în șir, iar dacă suferi de dureri pelviene sau incontinență urinară postpartum, mergi la doctor înainte să încerci să-ți rezolvi problemele cu ajutorul bilelor vaginale.

 

 

 

[1] – Golmakani, Nahid, et al. The Effect of Pelvic Floor Muscle Exercises Program on Sexual Self-Efficacy in Primiparous Women after Delivery. 2015, www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4462060/. Accesat în 26.11.2020.

[2] – Fletcher, Jenna, and Janet Brito. “Ben Wa Balls: Alleged Claims and Risks.” Medical News Today, MediLexicon International, 29 Oct. 2019, www.medicalnewstoday.com/articles/326832. Accesat în 26.11.2020.

[3] – Hoyte, Lennox, and Margot Damaser. Biomechanics of the Female Pelvic Floor. Academic Pr, 2016, Scribd, www.scribd.com/read/301893416/Biomechanics-of-the-Female-Pelvic-Floor.

[4] – Garbes, Angela. Like a Mother: a Feminist Journey through the Science and Culture of Pregnancy. Harper Collins, 2019.

[5] – Lien, Kuo-Cheng. “Levator Ani Muscle Stretch Induced by Simulated Vaginal Birth.” Biomechanics Research Laboratory, Jan. 2004, brl.engin.umich.edu/levator-ani-muscle-stretch-induced-by-simulated-vaginal-birth/. Accesat în 26.11.2020.

[6] – Ibid. [4]

[7] – Golmakani, Nahid, et al. “The Effect of Pelvic Floor Muscle Exercises Program on Sexual Self-Efficacy in Primiparous Women after Delivery.” Iranian Journal of Nursing and Midwifery Research, Medknow Publications & Media Pvt Ltd, 2015, www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26120335. Accesat în 26.11.2020.

[8] – El-Begway, Adel F. “The Effect of Pelvic Floor Exercise on Sexual Function after Vaginal Delivery.” Medical Journal of Cairo University, Sept. 2010.

[9] – Mintz, Laurie B. Becoming Cliterate: Why Orgasm Equality Matters–and How to Get It. HarperOne, an Imprint of HarperCollinsPublishers, 2018.

[10] și [11] – Ibid. [2]
* Imaginea feature a fost realizată cu Icons8.